ANALISIS KESALAHAN NUMERASI SISWA SMA DALAM MENYELESAIKAN SOAL-SOAL AKM POKOK BAHASAN LOGARITMA

Desi Vita Sari, Didi Suryadi, Nurjanah Nurjanah

Abstract


This study was conducted with the aim of knowing the numeracy errors of high school students in working on logarithm problems on the Minimum Competency Assessment (AKM). The method used in this research is a qualitative approach. The research instrument is a numeracy test in the form of multiple choice questions, short form, descriptions with three indicators and guided interviews. The research subjects consisted of 6 grade 10th subjects at one of the public high schools in Bandung. The results showed that students' numeracy skills were still relatively low. A total of 5 students were categorized as low and 1 subject was categorized as medium. The lowest score obtained was 27 and the highest was 44. Based on the results of the interview, it was found that students were lazy to read the questions because the questions were so long, the processing time went so fast, and had a low understanding of the concept of logarithm material, so they had difficulty in overcoming he numeracy problems of the Minimum Competency Assessment (AKM).

Keywords


AKM; Logarithm; Numeracy.

Full Text:

PDF

References


Agustin, K. & Linguistika, Y. (2012). Identifikasi Kesalahan Siswa Kelas X pada Evaluasi Materi SIfat-sifat Bilangan Berpangkat dengan Pangkat Bilangan Bulat di SMA Muhammadiyah 2 Yogyakarta. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, 472–486.

Andiani, D., Hajizah, M. N, & Dahlan, J. A. (2020). Analisis Rancangan Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) Numerasi Program Merdeka Belajar. Majamath: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(1), 80–90.

Anggraini, K. E. & Setianingsih, R. (2022). Analisis Kemampuan Numerasi Siswa SMA dalam Menyelesaikan Soal Asesmen Kompetensi Minimum (AKM). MATHEdunesa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 837–849.

Asrijanty. (2020). AKM dan Implikasinya pada Pembelajaran. Jakarta: Pusat Asesmen dan Pembelajaran Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Aswad, M. & Nur, I. M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal-soal Matematika Pokok Bahasan Logaritma di Kelas X SMA NEGERI 36 HALMAHERA SELATAN. JIMAT: Jurnal Ilmiah Matematika, 1(1), 14–26.

Auliya, R. N. (2016). Kecemasan Matematika dan Pemahaman Matematis. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 12–22.

Baharuddin, M. R., Sukmawati, & Christy. (2021). Deskripsi Kemampuan Numerasi dalam Menyelesaikan Operasi Pecahan. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 90–101.

Baro, M. T., Wena, I. M., & Noviyanti, P. L. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Mengerjakan Soal Logaritma Berdasarkan Prosedur Newman untuk Siswa Kelas X MIPA 8 SMAN 5 DENPASAR. Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Matematika, 1(1), 54–64.

Cahyanovianty, A.D. & Wahidin. (2021). Analisis Kemampuan Numerasi Peserta Didik Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Asesmen Kompetensi Minimum. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1439–1448.

Fitriyah, N., Pertiwi, C. M., & Yuliani, A. (2022). Analisis Kesalahan Siswa SMK dalam Menyelesaikan Soal Materi Logaritma berdasarkan Prosedur Kastolan. JPMI: Jurnal Pendidikan Matematika Inovatif, 5(4), 1141–1148.

Gunawan, M. S., & Fitra, D. (2021). Kesulitan Siswa dalam Mengerjakan Soal-soal Eksponen dan Logaritma. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 257–268.

Hananta, F. I. & Ratu, N. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Logaritma. JPMI: Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 29–35.

Hayati, I. N., & Budiyono, B. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Sma Negeri 1 Kedungwuni Materi Logaritma. Journal of Mathematics and Mathematics Education, 8(2), 115–124.

Juniawan, E. A. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Dyscalculia dalam Menggunakan Konsep Matematis Dilihat dari Kesalahan Menyelesaikan Soal Logaritma. MUDIMA: Jurnal Multidisiplin Madani, 1(3), 269–286.

Kemendikbud. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementrian dan Kebudayaan.

Khoirudin, A., Setyawati, R. D., & Nursyahida, F. (2017). Profil Kemampun Literasi Matematika Siswa Berkemampuan Matematis Rendah dalam Menyelesaikan Soal Berbentuk PISA. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 8(2), 33–42.

Mahmudah, Luluk. & Setianingsih, R. (2022). Kemampuan Literasi Statis Siswa SMA Ditinjau dari Gaya Kognitif Sistematis dan Intuitif. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 11(1), 255–267.

Mariamah, Suciyati, & Hendrawan. (2021) Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar Ditinjau Dari Jenis Kelamin.

Meriana, T. & Murniarti, E. (2021). Analisis Pelatihan Asesmen Kompetensi Minimum. JDP: Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2), 110–116.

Mulyadi, Riyadi, & Subanti, S. (2015). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Luas Permukaan Bangun Ruang Berdasarkan Newman’s Error Analysis (NEA) Ditinjau Dari Kemampuan Spasial. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 3(4), 370–382.

Munawaroh, N., Rohaeti, E. E., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Kategori Kesalahan Menurut Watson Dalam Menyelesaikan Soal Komunikasi Matematis Siswa SMP. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(5).

Newman, M. A. (1983). Strategies for diagnosis and remediation. Sydney: Harcourt, Brace Jovanovich

Nurmaya, R., Muzdalipah, I., & Heryani, Y. (2022) Analisis Proses Literasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Model Asesmen Kompetensi Minimum. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 7(1), 13–26.

Pangesti, F. T. P. (2018). Menumbuhkembangkan Literasi Numerasi pada Pembelajaran Matematika dengan Soal HOTS. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 5(9).

Purwaningsih, D. & Ardani, A. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Eksponen dan Logaritma Ditinjau dari Gaya Belajar dan Perbedaan Gender. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Pendidikan Matematika, 9(1), 118–125.

Pusat Asesmen dan Pembelajaran. (2020). AKM dan Implikasinya pada Pembelajaran. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementrian dan Kebudayaan.

Pusat Asesmen Pendidikan. (2022). Asesmen Kompetensi Minimum.

Rohim, D. C., Rahmawati, S., Ganestri, I. D. (2021). Konsep Asesmen Kompetensi Minimum untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. JURNAL VARIDIKA, 33(1), 54–62.

Sari, D. R., Lukman, E. N., & Muharram, M. R. W. (2021). Analisis Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Geometri pada Asesmen Kompetensi Minimum-Numerasi Sekolah Dasar. FONDATIA: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 153–162.

Supardi, A. A., Gusmania, Y., & Amelia, F. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Konstruktivisme Pada Materi Logaritma. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 10(1), 80–92.

Susanty, A. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Berdasarkan Nctm Siswa Sma Kelas X Ipa Pada Materi Eksponen Dan Logaritma. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(4), 870–876.

Tresnasih, I., Ratnaningsih, N., & Rahayu, D. V. (2022). Analisis Numerasi Matematis Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal AKM. PRISMA, 11(2), 478–486.

White, A. L. (2010). Numeracy, Literacy and Newman’s Error Analysis. Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia 2010, 33(2), 129–148.

Yustinaningrum, B. (2021). Deskripsi Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Menggunakan Polya Ditinjau Dari Gender. Jurnal Sinektik, 4(2), 128–140.

Yusuf, R. M. M., & Ratnaningsih, N. (2022). Analisis Kesalahan Numerasi Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Asesmen Kompetensi Minimum. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 9(1), 24–33.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/phi.v8i2.410

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

PHI: Jurnal Pendidikan Matematika
published by
Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Batanghari
Adress:
FKIP Universitas Batanghari, Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: phi.unbari@gmail.com


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.