IDENTIFIKASI KEBUTUHAN DAN DESAIN MEDIA WORDWALL INTERAKTIF UNTUK MATERI KESEBANGUNAN DI SMP KELAS IX

Stiven Aloysius Tnesi, Elfrida Olo Mau, Guido Stefano Jomar, Meryani Lakapu, Yohanes Ovaritus Jagom

Abstract


This study aims to analyze the needs and design Wordwall-based interactive learning media on sereviation materials for junior high school students in grade IX. This research is the initial part of development research (R&D) with the IDDIE model which is focused on the Identify and Design stages. The analysis stage was carried out through classroom observation and interviews with teachers, which showed that students had difficulty in understanding the concept of awakening due to its abstract nature and lack of interesting learning media. Based on the results of the analysis, an interactive learning media in the form of a Wordwall quiz was designed with a variety of questions and visuals that suit the characteristics of the students. The design includes mapping basic competencies, material preparation, and visual and interactive media design. The results of the design stage result in an initial prototype of the media that is ready to be validated at the next stage of development. This media is expected to be an innovative solution in supporting contextual and fun mathematics learning


Keywords


needs analysis, media design, Wordwall, cohesion, interactive learning

Full Text:

PDF

References


AZIZAH, L. (2023). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN SYNECTICS BERBANTUAN APLIKASI BIMBELBEE MULTIMEDIA TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIS DAN SELF RELIANCE SISWA Skripsi. 1–256. http://repository.radenintan.ac.id/30443/%0Ahttp://repository.radenintan.ac.id/30443/1/BAB 1 2 DAPUS.pdf

Herliyanto, M. (2023). Peran Aplikasi Pembelajaran Digital (Quizizz, Kahoot!) dalam Evaluasi Pembelajaran. Al-Mafahim: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 51–56.

SARI, R. H. (2024). Optimalisasi pembelajaran di sdn 13 rejang lebong melalui adaptasi kurikulum merdeka belajar. 1–223.

Tunu, D. J. I., Daniel, F., & Gella, N. J. M. (2022). Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Siswa ditinjau dari Gender. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1499–1510. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1366

Bernard, Briant. "Pembangunan Kandang Ayam PT. Sreeya Sewu Indonesia Tbk." Journal Of Social Science Research 3.3 (2023): 10269-10280.

Silalahi, Monica. PENGEMBANGAN E-MODUL MATEMATIKA BERBASIS DISCOVERY LEARNING BERBANTUAN SOFTWARE FLIPBOOK UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS PADA MATERI PELUANG KELAS VIII SMP. Diss. Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Sumatera Utara, 2023.

Novika, Resti. "Augmented Reality sebagai Pendukung Inovasi Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Inkuiri untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains." UPGRADE: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi 2.2 (2025): 41-50.

Kumara, Bagus Khansa. "Bot Bang Atar: Chatbot Telegram Berbasis Etnomatematika Materi Bangun Datar Kelas III Sekolah Dasar." Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar 12.2 (2024).

RAHMAH, N. (2024). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA EVALUASI WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI DAN MOTIVASI BELAJAR PADA MATERI SEGITIGA DAN SEGI EMPAT SISWA KELAS VIII UPTD SMP (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS ISLAM AHMAD DAHLAN).

Ni’mah, F. (2021). Manajemen Pendidikan Islam Pada Era Revolusi Industri 4.0 (Studi Teoretis Operasionalisasi Peningkatan Sdm Melalui Manajemen Pendidikan Islam Pada Era Revolusi Industri 4.0). Tesis. Program Studi Manajemen Pendidikan Islam (Doctoral dissertation, Manajemen Pendidikan Islam PPs-IAIN Syekh Nurjati Cirebon).

Kustandi, Cecep, Bambang Sutjipto, and M. Pd. "Media pembelajaran manual dan digital." (2019).

Afriyose, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Linktree Melalui Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Di Sekolah Menengah Atas (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS LAMPUNG).

Sari, Anif Novita. "Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Tematik Berbasis Metode Eksperimen Pada Tema Perubahan Energi Kelas III Sd IT Bina Ilmu Sekampung." PhD diss., IAIN Metro, 2024.

Agustiawan, I. Wagilan, Yusuf Iskandar, and Risna Kartika. "ENGARUH KEPERCAYAAN DAN PERSEPSI RISIKO TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA PRODUK SCARLETT DI TOKO MOOCHI. ID PADA E-COMMERCE SHOPEE." (2023).

ARI, AMANDA. "PENGARUH PENGGUNAAN KOMIK STRIP BERBASIS MASALAH KONTEKSTUAL DALAM PEMBELAJARAN SAINTIFIK TERHADAP KEMAMPUAN NUMERASI SISWA (Studi pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Koba Kabupaten Bangka Tengah Semester Genap Tahun Pelajaran 2022/2023)." (2023).




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/phi.v9i2.541

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

PHI: Jurnal Pendidikan Matematika
published by
Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Batanghari
Adress:
FKIP Universitas Batanghari, Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: phi.unbari@gmail.com


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.