KOMPETENSI PEMODELAN MATEMATIKA SISWA KELAS XI DITINJAU DARI TINGKAT KEMAMPUAN MATEMATIS
Abstract
Mathematical modeling competence is crucial for helping students connect mathematical concepts to real-word problems. However, many students struggle to construct mathematical models accurately. This study aims to describe the mathematical modeling competence of eleventh-grade students at a high school in Tulungagung based on their mathematical was employed, involving six students categorized into high, and low mathematical abilities. The instrument used icluded word problem test and interviews. The result indicate that high-ability students can fulfill all mathematical modeling sub-competencies, and low-ability students fail to meet most.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alifatul Muyasaroh. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Menggunakan Pemodelan Matematika pada Materi Program Linear di Sekolah Menengah. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(1), 202–211. https://doi.org/10.55606/jbpi.v1i1.1087
Amalia Zida, Sudirman, C. D. T. (2023). Proses Pemodelan Matematis Siswa dalam Memecahkan Masalah Program Linear. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 07(5), 2595–2604.
Ardi Nuryadi, Budi Santoso, I. (2018). Kemampuan Pemodelan Matematika Siswa Dengan Strategi Scaffolding With A Solution Plan Pada Materi Trigonometri Di Kelas X SMAN 2 Palembang. Jurnal Gantang, 2, 73–81.
Buyung1,*), S. (2021). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 61–66.
Chairunisah. (2022). Kerangka Konseptual Pendidikan Matematika Realistik Pada Kelas Virtual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemodelan Matematika Siswa SMP. Jurnal Handayam, 13(1), 100–106.
Elika Kurniadi, Darmawijoyo, Scristia, P. A. (2019). Kompetensi Mahasiswa dalam Mata Kuliah Pemodelan Matematika Berbasis Pengembangan Soal. Jurnal Elemen, 5(1), 54–63. https://doi.org/10.29408/jel.v5i1.1018
Julian Andika Hartono, I. K. (2017). Pentingnya Pemodelan Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. Seminar Nasional Matematika.
Men, F. E. (2017). Proses Berpikir Kritis Siswa Sma Dalam Pengajuan Soal Matematika Berdasarkan Tingkat Kemampuan Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 9(10), 35–42.
Muzaki, A. (2019). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika Program for International Student ( Organisation for Economic Cooperation Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(September), 493–502.
Niss, M., & Blum, W. (2020). The Learning And Teaching Of Mathematical Modelling. New York: Routledge.
Pratikno, H. (2019). Analisis kompetensi pemodelan matematika siswa smp pada kategori kemampuan matematika berbeda. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif.
Ramadhan, M. R., & Diana, H. A. (2022). Analisis Level Kemampuan Pemahaman Matematis dan Metakognitif Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 4, 13–27.
Widyawati, M. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Penyelesaian Soal Cerita Materi Aljabar Siswa SMP/MTS. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, VIII(I), 1–19.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/phi.v9i2.538
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
| PHI: Jurnal Pendidikan Matematika published by Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Batanghari Adress: FKIP Universitas Batanghari, Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: phi.unbari@gmail.com This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. |


